Spektív Blog: 2020. június

Még régebbiek

Spektív hírei - 2020. június

Szervusztok!

A zivataros idők miatt a horgászatok nem mindig úgy sikerültek, ahogy terveztem. Utána pedig dögletes hőség jött. A képek feldolgozásakor vettem észre, hogy a fényképező gép időbeállítása 3 nappal korábbi, mint a tényleges dátumok.

Horgásznaplóm adatai:

- Mártély/ Kikötő- 2020. 06. 17.:

A kikötőtől a helyig, az Anita-féle halléggyel és támolygókkal mártogattam. Semmi. Sok a rablás. A kovászos etetőanyagra sem jöttek a halak. Sok finom kapás volt.

Szervusztok!

A zivataros időszak ellenére kimentünk a határba, gyöngybagoly gyűrűzésre. Kosztolányi Laci szólt.
Laci adta kocsit, amivel kimentünk. A csapatban volt Anita, Edina, Laci és én. Kint a területen Kádár Zsanett és egy ismerőse is kint volt, valamint itt találkoztunk Szűcs Petivel és a segítőjével is.

A bejutás a hodályokhoz nagyon körülményes volt, mert a sok eső miatt, nagy, vízállásos területek alakultak ki. Aki gondolt erre, az hozott gumicsizmát, de volt olyan is aki nem.

A bevezető úton is sok érdekességet láttunk.

Szervusztok!

A horgászatot lelkesen folytattam a mai napon. Sajnos a vihar veszélye miatt, nem mertem elmenni a távolabbi helyemre.

A horgásznaplóm bejegyzése:
'Mártogatásnál kipróbáltam a szivacshalat. A helyen pergettem. Sok a rablás. A balinok néha kiugrottak a vízből is. Az úszózás során sok kapást elrontottam. Volt, hogy túl korán vágtam be. A kapások finomak voltak. Egy törpe mélyre nyelt. Úgy látszik ez kivédhetetlen. Sokan fogtak pontyot. '

A végén a súlyt adó etetőanyag elfogyott, így a kenyért és a kukoricát magában dobtam be.

Szervusztok!

Végre eljutottam odáig, hogy a faladikból, ismét normálisan tudok horgászni.

A horgásznaplóm bejegyzése:
'A csónakkikötőtől a metripond mólóig pergettem a körforgó+gumihal csalival. Innen a helyig is folytattam. Semmi. Erős szélben vitettem magam. Volt borulás, eső, napsütés egymás után. A helyen szélcsend volt. Sok a rablás. A kapások lehelet finomak. A lakatos-karabineres horogszabadító működik.'

A horgászok viszonylag sokan voltak, de a helyem közelében már elfogadható volt a népsűrűség.

Szervusztok!

A májusi horgászatok csak csukapergetésből álltak, tekintettel a pontytilalomra. Sajnos teljesen eredménytelen volt, pedig nagyon igyekeztem.

A horgásznaplóm bejegyzései:

- 2020. 05.23. :

Végre faladikból tudtam horgászni. Sajnos a speciális, poliurea bevonat ellenére folyik, de elviselhető. A legjobb villantóimmal dolgoztam, de kapásom se volt. Rengetegen vannak kint.

- 2020. 05. 25.:

A viharos szélben az úttörő tábortól a mólóig 2-3 alkalommal vitettem magam a széllel.

Szervusztok!

Az előző odúellenőrzésekből kimaradt odúkat vettük sorra.
A kőfal alatti és a központban levőket néztük meg, illetve a Kása erdő csatornájánál volt még két odú.

Érdekes, hogy a mezei verebek egyre nagyobb mértékben kiszorítják a cinegéket az odúkból.

Szervusztok!

A saját területemen is meg kellett csinálnom a második felmérést.
Derült, napos, fátyolfelhős idő volt. Szinte végig szélcsenddel. A földutak kimagaslóan jók voltak. A 15. és 20. pontoknál a lekaszált területen hengerbálák voltak. Nagyon száraz a tavasz. A faj felismerés változatlan.

A faj lista:

Fürj
Sordély

Szervusztok!

A megbeszéltek szerint Edina jött értem kocsival, majd Anitát szedtük fel.
Úgy terveztük, hogy a vízállásos részen levő parti madarakat figyeljük meg spektívvel. A területen a fű elég magasra felnőtt. A kis csatorna partján levő sásosba ültünk és láttunk nagy godát, bíbicet, piroslábú és füstös cankót, pajzsoscankót, sárga billegetőt, seregélyeket, vörös vércsét, barna rétihéját, parlagi sast és végül kanalas gémet is.

Ez utóbbi, valóságos műsort produkált és nagyon szépen állta a fényképezőgépeket.

Remek kis madarászat volt.

Szervusztok!

A második M.M.M. felmérés is időszerűvé vált. Így Lacival ismét kimentünk a vásárhelyi határba.
Rengeteg madarat láttunk. A sárga billegetőtől kezdve, a vörös vércsén keresztül, a gólyatöcsig mindent. A legjobb rész a paléi ülepítők voltak, ahol majd 20 db parti madár volt.

Az utak remek állapotban voltak. Száguldottunk a terepen.
Sajnos a felmérés és a feltöltés között eltelt idő miatt, minden részletre nem emlékszem.

Szervusztok!

Az előző odú felméréshez szükséges volt elvégezni a mártélyi odúk ellenőrzését is.
A 16. odúban egy seregély fióka és egy tojás,a 17. odúban 7 db széncinege fióka volt. Illetve a 18. odúban darazsak voltak. A 19. odúban fészekanyag. A többi odúm üres volt.

Szervusztok!

Időszerű volt az odútelepek ellenőrzése is. Először a sajátomat ellenőriztük, majd a Lacié következett.

A Kása erdőben levő odúim közül a 10-est nem találtuk a helyén, később Laci észrevette a magas fűben, ledobva. Visszaraktam a helyére.
A 9. odúban fészekanyag volt. A 7. odúban 5 db kirepülés előtti széncinege, a 6. odúban 7 db kirepülés előtti széncinege volt. A többi odúm üres volt.

Laci rövid úton lekörözött a cinegelétszámban, mert több odújában az én odúlétszámomat meghaladó széncinegét találtunk.

Több olyan odúban, ahol régebben széncinege fészkelt, mezei veréb fiókákat találtunk.

Szervusztok!

A sikeres algyői kirándulást Anitával is megismételtem.
Most is sok parti madarat láttunk. Gyakoroltuk a madárhatározást is. Mivel közel voltak, szépen látszottak a határozó bélyegek a spektívben.

Hazafelé ránéztünk a Suncity tavakra is. A búbos vöcsök ott volt. Amikor elindultunk a kocsival Hódmezővásárhely felé, akkora zivatart kaptunk, hogy alig lehetett kilátni a szélvédőn.

Remek kis madarászat volt.

Szervusztok!

Kosztolányi Laci felvetette, hogy menjünk ki az algyői tóra, mert sok parti madarat lehet megfigyelni.
Vittünk távcsövet, spektívet is. Láttunk gulipánt, kis lilét, pajzsoscankót, füstös cankót. Laci kocsijával mentünk ki. Laci felesége, Gabi is jött velünk. A tavi megfigyelés után kimentünk az algyői kikötőbe. A vírusjárvány miatt le volt zárva a strand is.

Nagyon jó kis madarászat volt!

Szervusztok!

Reggel 8, délben 22 Celsius fok volt. Kezdetben szélcsend, majd déltájban erős szél. Napsütéses idő, felhő átvonulásokkal. Az utak teljesen szárazak, kőkemények voltak. Nagy a szárazság. Feltűnően kevés a ragadozó madár és a tövisszúró gébics! A faj felismerés változatlan.

A bejárt útvonal a szokásos volt. Vittem magammal távcsövet, GPS adatgyűjtőt, hangvevőt, fényképezőgépet, egyéb dolgot (tájoló, óra, telefon, fajhatározó).